Marketingowe bazy danych firm i usługi B2B

Wpis

sobota, 29 czerwca 2013

Telemarketing – najważniejsze informacje

Telemarketing to wciąż bardzo popularne narzędzie, z którego w tym momencie korzysta bardzo wiele firm i to mimo ogromnego wzrostu popularności Internetu i różnego rodzaju narzędzi marketingowych, jakie są w nim wykorzystywane. Dzięki telemarketingowi możliwe jest zebranie wielu przydatnych informacji na temat postrzegania naszych usług lub produktów przez konsumentów. Możliwe jest również nawiązywanie kontaktów z klientami, dzięki czemu będziemy mogli nie tylko budować więź z konsumentami, ale również budować wizerunek firmy bliskiej ludziom, która bardzo ceni sobie ich uwagi i opinie. Dlatego też z całą pewnością warto poszerzyć swoją wiedzę na jego temat, aby w przyszłości – jeśli do tej pory tego nie zrobiliśmy – wykorzystać wszystkie możliwości jakie zapewnia.

W tej chwili z pewnością wiele firm zastanawia się dlaczego właściwie warto zdecydować się na telemarketing zamiast skorzystać z możliwości, jakie zapewnia Internet. Przede wszystkim warto uświadomić sobie, że dzięki telemarketingowi możemy nie tylko nawiązywać kontakt z klientami, budować odpowiedni wizerunek czy uzyskiwać cenne informacje, ale również gromadzić i weryfikować dane na temat klientów, zapewniać im obsługę na najwyższym poziomie oraz przeprowadzać badania rynkowe i marketingowe, których wpływ na działalność firmy i skuteczność podejmowanych przez nią działań jest ogromny. Warto wiedzieć, że telemarketing posiada klika bardzo specyficznych cech. Przede wszystkim wykorzystuje on bazy danych, które w każdej firmie pełnią bardzo istotną rolę i odpowiednio wykorzystywane mogą pomóc jej podnieść swoją konkurencyjność. Wykorzystuje on również nowoczesne techniki komunikacji i przetwarzania danych oraz jest procesem bardzo starannie zaplanowanym i skrupulatnie kontrolowanym, dzięki czemu staje się źródłem niezwykle cennej wiedzy, którą wykorzystać można w komunikacji przedsiębiorstwa z klientami. Musimy także dodać, że telemarketing bardzo rzadko wykorzystywany jest jako osobne działanie i najczęściej jest on ściśle powiązany z działaniami komórki public relations oraz działu sprzedaży. Obecnie istnieją trzy podstawowe rodzaje telemarketingu. Pierwszym z nich jest telemarketing aktywny, który polega na tym, że rozmowy z klientami prowadzone są z inicjatywy naszej firmy. Drugi rodzaj to telemarketing pasywny, który jest odwrotnością telemarketingu aktywnego – w tym wypadku to klienci kontaktują się z naszą firmą. Jeszcze innym rodzajem jest telemarketing instytucjonalny, który polega na kontaktowaniu się wyłącznie z przedstawicielami innych firm.

Telemarketing nadal jest bardzo popularna formą marketinguPragnąc skorzystać z możliwości, jakie zapewnia telemarketing warto uświadomić sobie, że możemy wybierać spośród dwóch rozwiązań jeśli chodzi o organizację telemarketingu w naszej firmie. Pierwszym z nich jest call center (http://www.targetmarketing.pl/call-center/rozwiazania-call-center/index.php), czyli osobna komórka, która utworzona zostaje w firmie w celu obsługi klienta. Drugim natomiast rozwiązaniem jest skorzystanie z pomocy podmiotów zewnętrznych, które specjalizują się w działaniach telemarketingowych i zapewnią nam profesjonalną obsługę tego procesu. To, na które z tych rozwiązań się zdecydujemy, zależy oczywiście od możliwości finansowych firmy – każde z nich wiąże się bowiem z pewnymi kosztami, dlatego dokładna analiza pozwoli nam dokonać najwłaściwszego wyboru z punktu widzenia naszego przedsiębiorstwa.

Na początku zostały ogólnie wymienione najważniejsze zalety związane z tego rodzaju rozwiązaniem. Co dokładnie można powiedzieć na temat zalet telemarketingu? Przede wszystkim daje on możliwość nawiązania kontaktu ze sporą grupą klientów w stosunkowo krótkim czasie. Dzięki temu jest on znacznie bardziej skuteczny niż np. sprzedaż osobista, w której nie ma możliwości skontaktowania się z tak dużą liczbą osób. Ponadto dzięki niemu możemy uzyskać bardzo wiele cennych informacji na temat naszych usług i produktów. Takie informacje wykorzystać można np. do ulepszenia oferty naszej firmy i poprawienia jej wizerunku w oczach konsumentów. Telemarketing to również doskonały sposób na nawiązanie i utrzymywanie kontaktów z klientem oraz budowanie więzi i lojalności, a dzięki niemu możliwe jest znaczne ograniczenie kosztów pracy, obsługi klienta oraz strat czasu. Musimy jednak mieć świadomość, że telemarketing nie jest narzędziem doskonałym i posiada kilka wad które sprawiają, że firmy mogą zdecydować się na skorzystanie z innych narzędzi. Wśród wad w pierwszej kolejności warto wymienić chociażby ryzyko trafienia na niewłaściwy moment przeprowadzenia rozmowy co może nie tylko wpłynąć na skuteczność naszych działań, ale wręcz skutecznie zniechęcić konsumenta do skorzystania z naszej oferty. Inną istotną wadą jest fakt, że telemarketing wymaga nieustannego mówienia, a brak bezpośredniego kontaktu z klientem sprawia, że zdecydowanie łatwiej jest mu nam odmówić. Na pewno wadą będzie również to, że nie każdy rodzaj produktów lub usług można sprzedać przez telefon – wiele z nich musimy zaprezentować bezpośrednio, co oczywiście eliminuje możliwość skorzystania z telemarketingu. Bardzo ważną wadą takiego rozwiązania jest zniekształcanie głosu rozmówcy przez telefon, a według badań to właśnie głos jest jednym z najważniejszych elementów, który wpływa na pozytywny lub negatywny odbiór oferty zaprezentowanej przez telemarketera.

Jak więc możemy zauważyć telemarketing to z pewnością nie jest narzędzie idealne i nie w każdej sytuacji warto z niego korzystać. Musimy jednak wiedzieć, że jego odpowiednie zaplanowanie i realizacja może przynieść firmie wiele pożytku w postaci nie tylko większej sprzedaży, czy wzrostu rozpoznawalności naszej marki, ale również poprawy wizerunku, budowania więzi z klientami czy modyfikacji oferty naszej firmy, idealnie dostosowanej do wymagań, jakie stawiają klienci. Dlatego też niewątpliwie warto zastanowić się nad skorzystaniem z tego narzędzia i wpłynąć tym samym korzystnie na rozwój firmy.

Szczegóły wpisu

Tagi:
Kategoria:
Autor(ka):
arnoldus
Czas publikacji:
sobota, 29 czerwca 2013 11:33

Polecane wpisy